Uppdaterad | Publicerad
Nordea-phishing
Nordeas internetbank åter utsatt för phishingförsök
Stora mängder epost skickas nu ut i syfte att locka Nordeakunder till förfalskade webbplatser där man hoppas att användaren uppger sina inloggningsuppgifter. Dessa webbplatser ser för användaren ut att ha adresser som skulle kunna vara rimliga för Nordeasajter. De brev som skickas ut är skrivna på bristfällig svenska och torde väcka misstänksamhet hos flertalet mottagare. De förfalskade webbplatser som mottagaren lotsas till via länkar i breven ser däremot trovärdiga ut.
Flertalet av de förfalskade webbplatserna tycks denna gång finnas i Amerika. Sitic arbetar på att i samverkan med amerikanska organisationer stänga ner de maskiner som härbärgerar de förfalskade webbplatserna.
Det finns i nuläget inga uppgifter om att detta phishingangrepp skulle ha lett till konsekvenser för vare sig Nordea eller Nordeas kunder.
Händelsen påminner om ett liknande phishingförsök mot Nordea i slutet av 2005. Även då skickades e-brev med dålig svenska ut i syfte att leda mottagarna till falska webbplatser, den gången huvudsakligen lokaliserade till Korea.
Som vanligt i dessa fall finns det anledning att påpeka att bankerna aldrig vare sig meddelar eller begär känslig information via e-post.
För vidare information om hur att använda internet på ett säkert sätt, se Internetsäkerhetswebbplatsen. http://www.pts.se/internetsakerhet